Jo, men stig du på. Välkommen in i värmen. Känn dig som hemma. Ta en kaka. Nähä, ingen kaka. Ska ru inte ha lite te eller? Tänkte väl det.

fredag, april 06, 2007

Vuxenpoäng deluxe

Deklarera. Smaka på ordet. Dammigt, grått, tråkigt, äckligt, hemskt...


[VARNING! Följande textremsa innehåller tråkigt miljö/energibesparande tänkande. Om du, p.g.a. ordet deklarera, drabbats av uttråkning, bör du trycka här och vänta tills faran är över.]

Först skickar de hem en jäkla massa papper till dig. Fullständigt onödigt om man frågar mig. Papperhögen var från början träd som växte upp någonstans i Smålands djupaste skogar. Efter att de blivit kapade vid fötterna åker de med lastbil till pappersmassabruket. Pappersmassan tar sedan pappersmassataxin till papperstillverkningen. Pappret trycks sedan i Nässjö. Visst ligger Nässjö i Småland, men med tanke på att Småland är ganska stort blir det en hel del onödiga transporter. När den femtioelva sidor långa deklarationen tryckts åker den lastbil till ett postkontor. Från postkontoret åker deklarationen postbil till en brevlåda. Fruktansvärt onödigt.


[FARAN ÄR ÖVER]


Efter att ha stirrat på den enorma pappershögen i 23 minuter insåg jag att jag aldrig skulle förstå mig på något i den. Dessutom visade det sig att jag sålt (?) två aktier i år. Herregud. Inte lätt ska jag tala om för er. Bilaga hit och kapitalvinst dit. Som tur var lyckades jag hitta sidan där det stod att man kunde deklarera via internet. Busenkelt i jämförelse med den gula pappershögen. Och så släpper internet inte ut luftföroreningar.


Pekpinne.


Usch vad jag är vidrigt uppblåst.


Men ändå: Papper is SO last year.

Inga kommentarer: