Jo, men stig du på. Välkommen in i värmen. Känn dig som hemma. Ta en kaka. Nähä, ingen kaka. Ska ru inte ha lite te eller? Tänkte väl det.

måndag, februari 19, 2007

Tema: Festival

[Här skulle bilden på mig, Mari och Annie från Hulstfred '06 suttit. Tyvärr gör faktorer som svett, bajjamajjor, brist på duschande och överkonsumtion av alkohol att bilden fastnar i det slamfilter som ser till allas trevnad. Vi såg lyckliga ut i alla fall. Glada och vilda.]




Tyvärr är jag inte så sugen på repris från förra året, då jag, Mari och Annie gjorde Hultsfred. Inte just för att jag har något emot varken Hultsfred eller sällskapet, men de har höjt priset på biljetterna till hela 1695 jobbiga slantar plus förköp. Därför checkar jag lite alternativ. Idag kom första "riktiga" släppet till Emmabodafestivalen.

Almedal kommer till Emmaboda. De känns fräscha. Riktigt fräscha. Kanske dags att börja stalka lite? Höhö. Näe, skoja ba.

Till festivalen i fråga kommer även Kristian Anttila. Första konserten vi såg på Hultsfred förra året var med honom. På en fullständigt överfull Dansbana, där golvet svajade som om vi befann oss på en stormdrabbad ocean, byggdes förväntningarna upp. Och tja.. jag kan tänka mig att se snubben igen!

I övrigt känns Wired for Mono avslappant rockiga och Miss Li som en dam med attityd. Festivalen bjuder även, så här efter första släppet, på en hel del elektro. Men hellre elektro än Ozzy Osbourne. Faktiskt. Borde kanske kolla in de andra festivalerna också och se vad de har att bjuda på. De flesta har nog minst ett par bandsläpp till att komma med, så det tar nog lite tid innan festivalsommaren är spikad.

Vilka band ska helst ta sitt pick och pack och åka till samma ställe då? Ingen lätt fråga, absolut inte. Men högt upp på önskelistan står bl.a. Suburban Kids With Biblical Names, Billie the Vision & the Dancers, Concretes och Britta Persson. Kanske just för att jag inte sett någon av dem live. Sen kan ju alltid Marit Bergman nämnas. Och Tiger Lou. Och... suck... alldeles för många.

Någon festival lär det åtminstone bli i sommar. Vilken eller vilka kommer visa sig så småningom. Vi får helt enkelt hoppas på många bra kända och okända släpp framöver!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Billie the Vision är verkligen fantastiska live! Har ändå sett en hel del band både på min nation (Blekingska i Lund) och i övrigt men de slår det mesta...hoppas verkligen du får chansen att se dem i framtiden..vet precis hur du menar med att ens få slantar går åt till musiken men vad göra? Jag går hellre på konsert och äter knäckebröd i 25 dagar sen=)

Anonym sa...

Får du någon gång tillfälle (vet inte när de spelar nästa gång), så MÅSTE du se/höra The Mary Onettes! Det är gåshudsbra!

Johanna sa...

Åh, måste se dem då ju! Och tja... som sagt: hellre knäckebröd och musik, än rund om magen och ingen musik alls.

Har spanat in The Mary Onettes lite på senaste tiden. Har även funderat på att lägga ett par slantar på deras EP. Och de låter helt klart bra. Rätt medryckande live va?

Annie sa...

Blir det kanske Billie The Vision på Sticky den 25/4 då?

Johanna sa...

Är jättesugen på att se Billie på Sticky! Enda problemet är att jag fortfarande inte vet om vi ska spela på Amicigalan... Men det lär väl visa sig.