Jo, men stig du på. Välkommen in i värmen. Känn dig som hemma. Ta en kaka. Nähä, ingen kaka. Ska ru inte ha lite te eller? Tänkte väl det.

söndag, februari 11, 2007

Substitut

De där dagarna då jag inte har någonting för mig, eller rättare sagt ingenting inplanerat, brukar jag ägna mig åt ytterst kreativ verksamhet. Det är skönt för själen liksom. Idag steg jag upp alldeles för tidigt och tog mamman, kameran och bilen och körde iväg till den där tanten. Fotograferade en del på vägen. Kom dit och åt några dagar gammal smörgåstårta och en liten fastlagsbulle med knappt vispad grädde till. Försökte återigen räkna hennes tavlor i matsalen, men lyckades tappa bort mig vid 74. Den vilda tanten skulle sedan fotograferas med blommorna hon fick i födelsedagspresent. Inte det lättaste ska jag säga. På alla korten ser hon direkt levande ut, med öppen mun, gestikulerande armar eller gungandes på sin gungstol. Inte alls så där stelt och tackkorts uppställt som vanliga tanter vill ha det.

Har även köpt physalisfrön till naturkunskapen. Det är häftigt det där med frön. Den svarta lilla lorten kan bli något grönt och friskt. Finns hopp för de även de minsta liksom. Och förutom det har jag promenerat. Hittade en av mina cyklar vid busshållplatsen. Den går fort fort fort och tyst. Det gillar vi. Och så har jag tittat på film. Och fixat lite med bandets myspace-sida. Jag har nästan glömt av känslan. Den trycks ner av annat. Imorgon ska jag sy. Substitut var ordet. Så länge saker går att ersätta fungerar jag.

Inga kommentarer: