Jo, men stig du på. Välkommen in i värmen. Känn dig som hemma. Ta en kaka. Nähä, ingen kaka. Ska ru inte ha lite te eller? Tänkte väl det.

måndag, augusti 25, 2008

Augustihimlen

Eftersom Majorna är fullt av alternativa ekologiska återanvändningsbara grönsaksaffärer, små jourlivs, Coop Extra och überdyra Ica Nära fick jag för mig att åka någonstans och storhandla. Det är ju så man sparar pengar säger de. Willy:s i Gamlestaden verkade jättelätt att ta sig till med 11:ans spårvagn tyckte jag. Sagt och gjort.

När 11:an rullar in består spårvagnen av just en vagn. En sillburk av rang. Jag åker och åker och åker. Till sist känns det rätt att hoppa av. Lite lagom långt bort. Jag frågar mannen i tobaksaffären vart jag ska gå. Han bara skrattar åt mig.
"- Haha, Willy:s säger du?" (Han pratar på ett okänt språk med sin kollega, tillika kusin.)
"- Ja, hrm.. hehe"
"- Vill du gå? Det är bara tjygo minuter härifrån!"
"- Ehm, jo, visst! Jag kan gå!" sa jag hurtigt.

Lite väl hurtigt. Mannen blev jätteentusiastisk och började vifta med armarna. Vi gick ut utanför den lilla affären och han började peka och beskriva vägen. Jag nickade och förstod precis. Färden började.

Jag gick igenom ett bostadsområde, över en åker och kom fram till en kyrkogård. Kvibergs Kyrkogård. Den största kyrkogården jag någonsin sett. Det tog mig säkert en halvtimma att knata förbi alla massgravar med franska soldater, sega fiskare, sluga torghandlare och runda hemmafruar. Med lite hjälp från de få människor jag träffade på vägen lyckades jag ta mig in i en skog. Jag hamnade på ett berg med jättestora bautaledningar. Tilläggas kan att jag var nära på att vända just här.


Till sist lyckades jag ta mig ner från berget. Dagens största vinst var helt klart plåtlådan med de röda och svarta bokstäverna på.

Jag trillar in i hallen och tittar på klockan. 4 timmar. Konstaterar att min avståndsbedömning fortfarande är inställd på Småstad.

Inga kommentarer: