Jo, men stig du på. Välkommen in i värmen. Känn dig som hemma. Ta en kaka. Nähä, ingen kaka. Ska ru inte ha lite te eller? Tänkte väl det.

onsdag, juli 09, 2008

Nightmares

Jag vaknade med fötterna på huvudkudden i morse. Knöliga lakan och en grop i madrassen. Regnet smattrar mot rutan. Sträcker på mig. Benen är stela från måndagens fotbollsträning. Det ser ut som om någon släppt lös en familj orangutanger på mitt rum, det ser jag till och med utan mina glasögon. Papper, tidningar, högtalare, kuddar, kläder, sprit, grattiskort, joggingskor och platskassar ligger utspridda på golvet. Hinderbana. Inte särskilt lockande att plöja sig ut genom röran mot toaletten. Till sist lyckas jag ändå masa mig upp och får tag i lite hallon med fil till frukost. Stoppar hyreskontraktet i ett kuvert. Slickar på klisterremsan, skär mig nästan. 08.37 öppnar jag dörren för att springa ner mot bilen. Mamma står i dörröppningen med matlådan. Jag säger att hon inte behöver göra det varje dag, att jag kommer ihåg den ändå. (Det gör jag egentligen inte. Orkar bara inte prata med någon.) Trycker i en skiva med Billie the Vision och viner iväg mot stan.

Dagen ägnades sedan åt att försöka ringa huvudkontoret om en falukorv vars artikelfil verkar vara spårslöst försvunnen. Efter många minuter i telefonkön under ett dammigt skrivbord i Jönköping eller Göteborg kommer jag till en telefonsvarare som har för sig att den du söker har tagit semester och kommer tillbaka på måndag. Gäller det Korvpojkarnas falukorv? Ring aldrig mer igen, i annat fall: lämna ett meddelande efter tonen.

Jag gav upp och plockade upp mimosasallad istället.

Liridon och jag har för övrigt kommit på den briljanta idén om grillfest nere på stranden. Vi fyller ju år dagarna efter varandra, så varför inte slå två flugor i en smäll? Hoppas bara att jag kan få Falk-Hermansson, Ronaldo och resten av gänget att komma. Annars blir det jag och tanterna och engångsgrillarna. Festligt värre.

Inga kommentarer: