Jo, men stig du på. Välkommen in i värmen. Känn dig som hemma. Ta en kaka. Nähä, ingen kaka. Ska ru inte ha lite te eller? Tänkte väl det.

onsdag, augusti 08, 2007

Om tiden

Sätter klockan på 09.30. Vaknar och trycker på snooze. Måste ha tryckt på snooze fler gånger, fast i sömnen. Klockan 11.20 vaknar jag och inser att jag ska vara i stan 12.00. Försovningen visade sig vara början på en riktigt riktigt bra dag. Solen sken för mig. I stan väntade Lena och Annie. Vi käkade på Havets, kom på att mannen med dansbandet är Lenas farbror, jag fick en födelsedagspresent (Peter Bjorn and John-platta, som jag faktiskt funderat på att införskaffa!) och så drog vi till stranden. Jag trotsade det lätt bajsbruna havet och badade. Sist jag badade i havet var nog när jag blev islängd av 5-6 personer under gymnasiaden. Studenten känns mer och mer avlägsen. Det är konstigt så fort man lägger vissa saker bakom sig, och andra inte.

Efter stranden åkte jag in till stan igen för att träffa Ellen. Vårt huvudmål var att traska till vårdcentralen för att vaccinera oss. Jag har äntligen blivit av med min rädsla för sprutor. Kön utanför skolsköterskans rum på mellanstadiet är ett ständigt hjärnspöke, som åtminstone tillfälligt försvunnit. Gött mos.

Efter en kort mellanlandning hemma hos mig drog vi till Ge-kås. Väl där införskaffades reseadaptrar, resväska, stor cd-förvaring och en massa annat. Och så fick jag en present av Ellen också. En skiva med Helena Josefsson, ett litet fotoalbum och ett långt euforiskt brev.

Man är inte mycket utan sina vänner.

Hur som helst är det mycket på gång just nu! På lördag drar jag iväg till Göteborg och Way Out West. Ska bli helt otroligt jättetrevligt! Mest ser jag fram emot Shout Out Louds, men även Säkert!, Florence Valentin och Timo Räisänen. Och Regina Spektor såklart. Och Peter Bjorn and John. Vi får se hur många jag hinner se, men förhoppningsvis allihopa. På kvällen är jag sugen på Those Dancing Days, men vem vet vart man hamnar då egentligen? Gatlyktorna och sommarnatten får visa vägen till festen.

Efter visiten i Göteborg är jag hemma en dag. På tisdag sticker jag till Stockholm, helt själv. Det ska bli skönt. Samla sig lite. Varva ner. Få ordning på saker och ting. Åka lite tåg igen. Tåg är bra för själen. Jag är typen som gillar att sitta och studera människor. Filosofera kring vad de tycker och tänker, vilka de är och vart de är på väg. Kalla mig lättroad.

Inga kommentarer: