Jo, men stig du på. Välkommen in i värmen. Känn dig som hemma. Ta en kaka. Nähä, ingen kaka. Ska ru inte ha lite te eller? Tänkte väl det.

onsdag, maj 02, 2007

Gul låda

Det finns ett varuhus som heter Ge-kås (Ullared? NEJ, det heter inte Ullared. Namnet på orten som Ge-kås ligger i heter Ullared. Okej?). Det du behöver veta om Ge-kås är följande:

  • Ge-kås ligger i skogen. Eller en före detta skog. Skogen är numera en parkeringsplats.
  • Själva byggnaden är ett plåtskjul som tycks växa likt en exponentialekvation. Alltså mer och mer för varje gång du ser den. Du kommer inte missa den. Annars: följ bilköerna.
  • Normala människor åker inte till Ge-kås runt löning. Och absolut inte under industrisemestern. Och aldrig på klämdagar eller innan jul.
  • Inne på Ge-kås finns det vissa oskrivna regler man måste följa. Till exempel ställer man inte sin kundvagn, fylld med tandkräm, schampoo, bilvax, 50 par sockar, tre skrikande dagisbarn med tillhörande pyjamasar, åtta mosade chipspåsar och en trädgårdstomte, mitt i en vältrafikerad "gata". Inser ni inte att folk inte kommer förbi?
  • Allt på Ge-kås är billigt. Nästan i alla fall. Ibland smyger de in ordinarie priser bland de billiga sakerna. Folk märker det inte, de är förblindade. Men oftast är det mesta billigt.
  • Det finns en skivavdelning. Här har klassiker som Smurfhits 1 och 2, Arvingarna och Patrik Isaksson inhandlats. Dock vill jag här höja ett finger i luften. När jag i förrgår besökte varuhuset, för att införskaffa en stereo till bilen, hade något hänt. Där, mitt emellan Amy Diamonds senaste partyplatta och Christer Sjögrens smörigaste hits, stod den: Shout Out Louds nya platta.

Jag vill prata med personen som sett till att denna platta säljs där. För den är bra. Riktigt bra. Och 30 spänn billigare än på CDON.

Kan undra om det är mina högtalare i bilen (extra indiesprak och shoegaze är standard), som gör plattan så bra? Vi får väl se när plattan snurrat några varv i den ordinarie stereon. Men jag tror inte att jag inbillar mig. Den kan mycket väl komma att bli en topp 10.

2 kommentarer:

Annie sa...

Den är bra. (sägs med helig stämma à la jag-såg-precis-jesus-bakom-chipshyllan)

Johanna sa...

Hahahaha, vilken underbar liknelse! Den blir bara bättre och bättre faktiskt. Bådar gott inför Hultsfred '07 ;)