Jo, men stig du på. Välkommen in i värmen. Känn dig som hemma. Ta en kaka. Nähä, ingen kaka. Ska ru inte ha lite te eller? Tänkte väl det.

lördag, april 26, 2008

Min idol

"- Jaa, å de dä amerikanerna de är ju sao stora å tjocka så!
"- Jo, de har ju en lite annan kultur där."
"- Å sen så när vi va där i Åreagno, då fick vi gå av planet allra först."
"- Jasså?"
"- Ja, jösses ja vilka tider. Och sen fick vi springa till nästa plan!"

Farmor pekar på bilderna av min farfars kusiner vars föräldrar utvandrade till Amerika, för att poängtera hur tjocka de är. På bilden ijämte breder Grand Canyon ut sig och några uppslag senare springer min faster runt i sanden i New Mexico. Hon öppnar kylskåpet och tar fram rabarberpaj med vaniljsås.

"Och imorgon åker jag till Thailand. Det ska bli riktigt intressant!"
"Enda gången jag varit åt det hållet, det var när vi åkte ett gäng till Marocko. Å vettdu, det var på den tiden jag var med i CUF och JUF, och då sa de till mig: Du som är så engagerad i alla föreningar och så framåt och för kvinnorättsfrågor, ska du åka till Marocko! Där är ju kvinnorna så nedtryckta i skorna."

Det är nu farmor börjar gestikulera med armarna. Det finns saker att brinna för, och så finns det saker att explodera för.

"Men jag åkte ju dit i alle fall, hoho. Och då hade vi sån tur, att vi bodde på ett hotell och vi fick följa med ägaren hem till hans hem och titta på frun. Knagglig engelska hade vi ju, men hur det än var så kunde vi ju göra oss förstådda. Osså sa han att hon skulle börja jobba i en skoaffär. Men hon fick minsann hålla sig bakom! Inte fick hon visa sig ute i affären inte! Så så e de."

Det finns ingen hejd för hur mycket jag tycker om min farmor. Om det inte varit för att jag var tvungen att gå hem och packa hade jag stannat hela dagen och bara pratat. Det spelar ingen roll att hon börjar bli gammal, glöden är den samma som den alltid varit.

Inga kommentarer: