Jo, men stig du på. Välkommen in i värmen. Känn dig som hemma. Ta en kaka. Nähä, ingen kaka. Ska ru inte ha lite te eller? Tänkte väl det.

måndag, juli 23, 2007

Du

Jag minns fortfarande hur han luktar. Blommigt rakvatten. De stora händerna. Den rödrutiga skjortan. Ingen tjock gammal gubbe, utan snarare en spänstig man. Han var stilig min farfar.

Jag brukade gå till farmor och farfar varje dag. När farmor stod upp och ner i rabatten brukade vi spela 31 eller lägga patiens. Sedan gjorde vi våfflor och drack rabarbersaft. Antränger man sig lite kan man fortfarande minnas hur den gamle mannen klättrade längst upp i äppleträdet. Han gav aldrig någonsin upp. Envis som en åsna. Väl där uppe satte han sig på en gren och log det där luriga leendet.

Men helt plöstligt tynade han bort. Fick vita kläder, en nål i armen och cancer i hela kroppen. Oftast blir jag lite lätt gråtfärdig när jag tänker på det. Men det är inte rätt dag att tänka på det idag. Idag ska det minsann saluteras!

Grattis på 80-årsdagen farfar. Hoppas de har äppleträd i himlen.

Inga kommentarer: