Jo, men stig du på. Välkommen in i värmen. Känn dig som hemma. Ta en kaka. Nähä, ingen kaka. Ska ru inte ha lite te eller? Tänkte väl det.

onsdag, juni 27, 2007

Charkavdelningen- en inrättning utan berg

Är just för tillfället mitt uppe i jobbandet. Varenda lördag sedan nyår har spenderats bland ruttna persikor, blandfärs och brödsäljare. Det här är inget nytt för mig. Efter fyra somrar går allt per automatik. Du kan fråga efter vilken vara som helst i butiken, och jag kan nästan garanterat tala om för dig vilken hylla den står på. Jag kan mitt jobb.

Som tur är har jag fått lite nya utmaningar den här sommaren. Att beställa varorna på hela chark-, sill- och brödavdelningen gör att man får lust att gå dit. För att överhuvudtaget få mig motiverad krävs det utmaningar. Berg är till för att bestigas, för man vet ju aldrig hur de ser ut på andra sidan. Går du på platt mark är det enda du kan lära dig att livet är tvådimensionellt. Det blir helt enkelt vad man gör det till. På sikt kommer utmaningarna att ta slut. Förra sommaren var det nära att jag aldrig mer ville sätta min fot i plåtlådan med de röda bokstäverna. Idag är också en sådan dag.

Men idag är det inte utmaningarna som fattas. Det faktum att många i personalen inte verkar ha någon respekt för mig överhuvudtaget får mig att vilja skita i allt. Förtjänar man inte lite mer när man ställer upp? Ett tack. Inte ens ett litet tack. Bara galla. Som vanligt möter jag galla med ett leende. Jag kan stöta ifrån mig det mesta. Det finns dock en gräns.

Människorna som jobbar i plåtlådan är fast där. De kommer inte därifrån. Gamla och bittra rullar de ut sina pallar med sparriskonserver, knäckebröd och plastpåsar. Maskiner. Dagen då jag slänger av mig robotskalet och vandrar ut genom lagret för sista gången kommer de antagligen att avundas mig. För jag kan ta mig därifrån, det kan inte de.

Visst är det tragiskt hur vi ser ner på varandra?

2 kommentarer:

Anonym sa...

det är helt otroligt va bra du är på att beskriva känslor! känner precis som du!!! står bara och stampar nu när nästan alla utmaningar är slut på jobbet...behöver nya utmaningar=)och precis som för dig så är det många som är avis på att man är ung och kan sticka och göra vad man vill lite när som, bara ta chanserna! kan väl inte hjälpa att dom har bundit sig till att slava för ica i hela sitt liv, trots att många är unga! bara för att jag väljer att inte göra det:P ha de kalas!

Johanna sa...

Tror att vi har något gemensamt ;) Både jag och du kommer att byta jobb förr eller senare. Många på våra arbetsplatser kommer att vara kvar, trots att det (ofta) verkar som att de inte trivs.

Kram på dig!